Weekend in Helsinki

Vilken otroligt underbar helg vi har haft. Förutom att jag råkade diska för länge så att vi fick stressa till båten (i spöregn dessutom) har det i alla fall varit underbart. Vi kom ombord med tio minuter till godo och begav oss direkt upp till hytten för att fixa till oss lite (det var ju liksom ingen idé att att fixa håret pga spöregn osv). Klockan 17:00 hade vi bokat buffé. Vi hade faktiskt ingen aning om att det redan skulle vara julbord på dessa båtar, men det var det. Fokus låg alltså väldigt mycket på korv, julskinka, kött, kött och kött. Vi kunde dock äta (och dricka) oss mätta och belåtna eftersom det fanns mycket potatis, tofu, sallad + att vi unnade oss massor med ost och efterrätter, hehe. Vi åt och åt tills vi blev utkörda drygt två timmar senare lagom tills att nästa sittning skulle börja. Då hade en hunnit få i sig både öl och vin, minsann.

Efter middagen tog vi en sväng förbi taxfreen i jakt på champagne och ostkrokar. När vi hittat det vi sökte tog vi det till hytten och spenderade sedan resten av kvällen i Old Port Pub, där en australiensisk trubadur underhöll oss (vi var extremt skeptiska till all annan underhållning och även folket på båten eftersom detta inte var en hårdrockskryssning så det kändes bra att hänga där). Vi sjöng, drack öl, snackade med trubaduren mellan låtarna, fick alla att sjunga för Martin för att han fyllde år, blev bjuda på whiskey av random snubbe... När klockan närmade sig 1 blev jag paniktrött och var tvungen att dra mig tillbaka till hytten för att tvärdäcka. Strax därefter gjorde Martin samma sak.

Morgonen därpå var inte den absolut roligaste jag upplevt i hela mitt liv. Vi turades om att springa in till toaletten och spy mellan packning, städning och påklädning. Till slut blev vi tvungna att ta mod till oss och lämna skeppet. Vi faktiskt en otroligt vacker morgonpromenad i solsken till hotellet. Vi hade nog uppskattat den mer om vi inte bar på tunga väskor och var fruktansvärt bakfulla, dock. När vi kom fram till hotellet hade de ett rum ledigt redan (vi var lite tidiga) och det tog vi glatt emot. Vilket jävla lyxigt rum det var!!

Så här såg korridoren ut:

Så här såg en del av rummet ut:

Väggarna i rummet var vita förutom det lila partiet som gick runt hela sängen. Det var som att ligga i en mysig koja och sova. Vi utnyttjade detta hotellrum till max, skulle en kunna säga, eftersom vi däckade och sov i fyra timmar. Sedan lyxade vi till det och beställde upp pizza och cola via room service (pizzan åt vi i sängen).

Efter att ha fått i oss lite mat kände vi oss pigga nog för att åtminstone resa oss upp ur sängen och ta oss till badrummet. Vi hade förberett oss med badskum och guldchampagne (kostade 130 spänn på båten, hehe) och gjorde något vi faktiskt aldrig förut gjort tillsammans - badade skumbad och drack skumpa. Fy faaaaaaaan vad skönt det var. Vi låg ju lätt i badet i minst två timmar alltså. Fan vad jag vill ha ett badkar. Efter att ha tvättat håret och satt på sig ett nytt ansikte och kläder osv skulle vi gå ut och käka. Problemet var att klockan hunnit bli 22:30 så det enda ställe som fortfarande verkade servera mat var Hardrock Café.............. De hade åtminstone en ny vegomeny och vi kunde prova någon slags vitkålsburgare. Det var inte den godaste vegoburgare jag ätit men den var helt okej. Efter middagen drog vi till en rockbar som heter The RIff. Där träffade vi, konstigt nog, en bekant till Martin så vi tog en öl och snackade lite. Efter den enda ölen var vi så trötta att vi gick hem till hotellet, tog en öl i baren där och gick och la oss. Jag har nog aldrig sovit så gott i mitt liv. Jag har helt seriöst börjat fundera på att slänga ut soffan, bokhyllan och byrån här för att kunna köpa in exakt den gigantiska sängen med de orimligt sköna kuddarna. Skulle lätt vara värt det.

På söndagen vaknade vi relativt utvilade och avnjöt en gudomligt god frukostbuffé på hotellet. Så himla lyxigt alltihop. Sedan mötte vi upp Andy och Kelli, som precis gått av sin båt, och tog några öl på Beer House och The Riff. På The RIff fick vi besök av ytterligare en bekant till våra karlar och hade det himla trevligt. När det hunnit bli mörkt ute var det dags för oss att bege oss till flygplatsen. Tyvärr var flyget försenat med drygt en timme. Det blev lite jobbigt för mig eftersom jag är så satans flygrädd numera och blev tvungen att fortsätta dricka öl för att lugna nerverna. Typiskt nog hamnade vi precis framför ett gäng typ 14-åriga idioter som sjöng, pratade med väldigt gälla röster och bara var allmänt störiga hela. jävla. vägen. Vi lyckades åtminstone fly undan dem när vi landat och behövde inte plågas på Arlanda Express också.

På The RIff har, för övrigt, Children Of Bodom ett eget VIP-rum. Det tyckte jag var gulligt.

Alldeles, alldeles underbar helg. Ångestfri, dessutom. Helt fantastiskt! Det varade dock inte så länge för ångesten kom tillbaka idag, som ett brev på posten. Oh well. Jag vill inte dra ner detta inlägg genom att skriva om den, så vi minns den roliga helgen nu istället.

Jag ber verkligen om ursäkt för mina råkassa mobilbilder. Jag hade faktiskt med mig kameran och fotade lite också. Jag ska bara hinna sätta mig ner och föra över lite bilder och så någon gång.